De beste verdediging is educatie. Door te leren welke gevaren er zijn, hoe je jezelf hiertegen kunt beschermen en te weten hoe hackers denken, wordt het een stuk duidelijker hoe de digitale wereld werkt. Deze educatie moet toegankelijk zijn voor iedereen.
Hack in the Class heeft meerdere ‘pilaren’ ontwikkeld waarbinnen de onderdelen van onze digitale maatschappij vallen. Denk hierbij aan bewuste keuzes kunnen maken omtrent privacy en jezelf beveiligen, hoe gaan hackers te werk en wat is nou eigenlijk hacken, welke informatie is er allemaal te vinden en hoe kom ik tot deze informatie?
Uitgangspunten
Leren doe je niet door iets een keer te horen of te doen, maar dit doe je door op verschillende manieren met het onderwerp in aanraking te komen. Daarom gaat elke ‘pilaar’ in op het onderwerp vanuit uitgangspunten.
- Making
Waarin leerlingen zelf iets maken of bedenken rondom het onderwerp. - Breaking
Waarbij leerlingen zelf iets ‘kapot’ maken, om te leren welke aspecten er komen kijken bij dit onderwerp. - Safety
Waarbij leerlingen aan de slag gaan met het detecteren en bewust worden van het onderwerp en hoe ze veilig omgaan met het onderwerp. - Critical thinking
Waarbij leerlingen leren om kritisch na te denken, een probleem moeten oplossen en moeten improviseren omtrent het onderwerp.